{feed}

Все публикации

"Судовий процес завжди покращує настрій"

Інтерв’ю Михайла Можаєва для Юр.Газети, №46 (179) 18 листопада 2008 року

Від моменту прийняття рішення про започаткування власного бізнесу в сфері надання юридичних послуг і до першого клієнта потрібно зробити чимало. Ще більше ресурсів і часу доведеться витратити для забезпечення стабільного розвитку новоствореної компанії. А що потім? А потім – щоденна робота, яка відточує професіоналізм усієї команди. Про те, як побудувати відносини з клієнтом, та що саме варто запозичити вітчизняній адвокатурі в колег із-за кордону, - Михайло Можаєв, керуючий партнер ЮФ «Можаєв та Партнери».

Спілкувалася Тамара Радчук, «Юридична газета»

ПРО ФІРМУ

Пане Можаєв, що підштовхнуло вас заснування власного бізнесу?

Власна справа завжди цікавила мене та моїх партнерів. Насправді ідея заснування юридичної фірми з’явилася в мене давно, але не було зручного моменту. Це, як дитина, що спочатку зароджується, а потім народжується, аби побачити світ. Так і ідея: спочатку виношуєш її, аналізуєш ринок, фірми, що працюють на ринку, послуги, які вони надають, їхню якість.

Ми спеціалізуємося на вирішенні судових справ, часто перетинаємося з фірмами-конкурентами, А суд – це та інстанція, яка поставить останню крапку в будь-якому спорі. І від майстерності і професіоналізму юристів, від обраної тактики у судовому процесі залежить якщо не все, то багато. Тому ми, переконавшись у власних силах, вирішили зайнятися юридичним бізнесом. Ось так народилася фірма. Доти я працював в іншій компанії найманим юристом разом із моїм теперішнім партнером Віктором Чумаком. Я запропонував Віктору створити власну фірму, і він підтримав цю ідею.

Скільки років ви працюєте на юридичному ринку?

Ми працюємо з березня 2007 року, відтоді, як заснували свою організацію, щоправда, реально ЮФ розпочала роботу в серпні-вересні минулого року.

Що є запорукою зростання фірми?

Зростання компанії – це процес, який базується на щоденній кропіткій роботі. Фірма займається господарською діяльністю, обслуговуванням підприємств і всім, що з цим пов’язано. Робота компанії включає встановлення відносин із контрагентами, супроводженням процедури банкрутства, взаємодію з правоохоронними органами, виконавче провадження, тобто те, з чим керівництво щодня стикається в своїй діяльності. Для того, аби максимально ефективно захищати інтереси підприємства, ми розробили стратегію, яка охоплює майже всі господарські сфери підприємства: написання статуту, захист інтересів засновників і їхніх документів, внутрішню документацію. Безперечно, захист підприємства на юридичному рівні, стосунки, які воно підтримує із своїми клієнтами з доставки товару, із закупки, - все має супроводжуватись юридично. Враховуючи всі ці тонкощі, ми й побудували стратегію фірми. 

СТОСУНКИ З КЛІЄНТАМИ

Як ви залучили першого клієнта?

У 2005 році я отримав свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю. Працюючи в фірмі за наймом, я знаходив час на пошуки клієнтів, тому що мені це було цікаво і додавало трохи різноманітності в мою роботу. Клієнти були завжди. А після створення фірми ці клієнти звернулися за юридичним обслуговуванням до «Можаєв та Партнери». Серед них були і юридичні, і фізичні особи.

Як саме ви позиціонуєте себе на ринку?

Ми не женемося за якимось простим зовнішнім проектом, адже знаємо, що фірма розвинеться і стане на ноги завдяки тому, що наша робота, насамперед, фундаментальна. Ми утворили компанію не на рік чи два, щоб заробити гроші, а надовго – для того, аби реально надавати якісні послуги. Тому питання гонорару в нашій фірмі стоїть далеко не на першому місці. Головне – це клієнт.

Які методи використовуєте для утримання клієнта?

Зрозуміло, що до кожного клієнта підхід індивідуальний, так само і ціни встановлюються залежно від випадку. Весь юридичний бізнес базується на довірі до юристів, з якими працює компанія-замовник: якщо юристи ефективно справляються із дорученими їм завданнями, то, безперечно, клієнт довірятиме фірмі. Коли клієнт розвивається і в нього достатньо можливостей оплатити надані йому послуги, він продовжує співпрацювати з юридичною компанією. Якщо ж у клієнта виникають фінансові труднощі, то, беручи до уваги нашу попередню співпрацю з ним, аналізуючи ситуацію, ми можемо дещо знизити чи надати послуги безкоштовно, працюючи на перспективу. Ми – молода компанія, тож для нас завжди найважливіше – перспектива та набуття авторитету серед клієнтів. І нас дуже тішить, коли клієнт радить ЮФ «Можаєв та Партнери» як компанію, котра може виключно юридичним шляхом вирішити існуючи проблеми.

Які методи оплати послуг ви практикуєте?

Як я вже казав, до кожного клієнта в нашій фірмі індивідуальний підхід. У нас існує вид оплати послуг, як абонентське обслуговування і разова оплата при виконанні певної роботи. Також практикуємо погодинну оплату, здебільшого у разі представництва клієнта перед державними органами, контролюючими організаціями. Якщо ж мова йде про судові справи і ведення власне судового процесу, то тут аналізується все: яка стадія, наскільки «запущена» справи, заплутана ситуація і що вже виконано. В такому випадку ми домовляємось із клієнтом, або беручи відсоток від суми, що закладається в позовну заяву, або оголошуємо фіксовану суму, що задовольняє і нас, і клієнта.

А трапляються випадки, коли клієнт відмовляється платити?

На жаль, так. Ми намагаємось запобігти виникненню таких ситуацій.

Якщо клієнт справді навмисно ухиляється від сплати послуг, чи він від самого початку не збирався їх оплачувати, - ми про це дізнаємось. І, безперечно, прагнемо вирішити проблему. І, радше, припинимо співпрацю і в майбутньому не надаватиме жодних послуг такому клієнту, аніж розпочнемо з ним сваритися. Ми впевнені, що він пошкодує про свій вчинок, адже відданість наших співробітників, і те, як вони – в тому числі і я – як практикуючий адвокат і юрист, - виконують завдання, що покладаються на нас клієнтами, дорогого варте.

Іноді у клієнтів не вистачає сміливості сказати, що вони не в змозі оплатити нашу роботу. Якщо ж піж час роботи з новим клієнтом ми помічаємо, що справа високооплачувана, то просимо внести передоплату і створюємо графік розрахунку по справі. У випадку, коли цього графіку клієнт не дотримується, а в юридичних питаннях виникає багато форс-мажорних ситуацій, то справа заморожується.

ПЛАНИ НА МАЙБУТНЄ

Які тенденції розвитку фірми в найближчі 2-3 роки?

Існує план розвитку, і, безперечно, в нього входить залучення максимальної кількості клієнтів, юридичних осіб, з якими дуже цікаво працювати. Ми намагаємося зробити так, аби фірма розвивалась не тільки для співробітників та партнерів фірми, а й приносила користь суспільству. Нехай це звучить наївно, але в нас є ідея, пов’язана з одним соціальним проектом, який ми прагнемо створити. Це проект повинен об’єднати юристів заради високої мети, що допоможе державі і тим людям, які в ній живуть, шляхом регулювання відносин та ринку в країні. Ми прагнемо не просто вирости і збагатитися, а й зробити всій внесок у розвиток суспільства.

ФІРМИ В ЧАСИ КРИЗИ

У світі вирує фінансова криза. Чи відбилася вона на роботі вашої фірми?

Щиро кажучи, на нашу фірму вона не вплинула. Фактично, ми працюємо на внутрішній ринок, хоча, звісно, обслуговуємо й іноземних клієнтів, які до нас звертаються. Щоправда, це не дуже великі підприємства і на них глобальна проблема не надто впливає.

Зараз навіть великі юридичні фірми зазначають, що криза впливає на них через клієнтів. Що ви скажете на це?

Фінансова криза відбилася на клієнтах – у них виникає багато запитань. Але жодна криза не зачепила відносин між нами. Це стосується й оплати наших послуг. Один з наших клієнтів наразі стоїть перед вибором: він має провести скорочення штату, але є замовлення, для виконання якого потрібно стільки персоналу, скільки працює на сьогодні. Що стосується питань оплати, то я чув, що зараз затримують платежі, але, фактично, той підхід до керування, який застосовується у роботі з нашими клієнтами, тримає людей, адже підприємство піклується про працівників.

Тобто на фірмі «Можаєв та Партнери» не скорочується штат, не знижується заробітна плата?

Так, усі отримують стільки, скільки й раніше.

СПЕЦІАЛІЗАЦІЯ

На чому спеціалізується ваша фірма?

Із трьох практик, якими ми займаємось – а це судова практика, сфера банкрутства та виконавче провадження, - на перше місце ставимо судову. Справа у тому, що всі спори, які виникають між суб’єктами і господарствами чи фізичними особами і державними органами, в будь-якому випадку за умови неможливості вирішення питань мирним шляхом прямують до суду, де будуть розставлені всі крапки над «і».

До речі, серед моїх колег та партнерів фірми побутує жарт: якщо ти не в гуморі, то прийди до суду, і настрій обов’язково покращиться. Навіть якщо в тебе там не має справ, все одно зайди, - не пожалкуєш.

Чому саме судова практика стоїть на першому місці?

Одна з основних цілей юриспруденції полягає в тому, щоби не довести справу до суду, уникнувши можливих наслідків. Наша фірма та юристи не лише беруть участь у судових процесах, а й аналізують власне судову практику за допомогою єдиного державного реєстру судових рішень. На сьогодні юристу набагато легше зорієнтуватись у якомусь складному питанні, яке виникло на підприємстві, адже не прикладах інших спорів можна розібратися в проблемі. Це стосується і тих юристів, котрі працюють у штаті юридичного відділу організації.

Той досвід судової практики, який є у нас та наших колег, завжди дуже глибоко аналізується і потім, при появі запитань, накладається на ті стосунки, що виникають у клієнта з контрагентом. Це гарантує нам ту жорстку політику ведення справ, яку ми підтримуємо і яку радимо вести клієнтам стосовно інших учасників бізнесу. Кожна окрема ситуація прораховується, акцентується увага на всіх перевагах і недоліках, відбувається пошук виходів із ситуації, і відтак підприємству-клієнту надаються варіанти можливих рішень. Після цього керівник приймає рішення щодо того, як йому діяти далі.

Які саме проекти ви провели в процесі супроводження банкрутства?

Ми надавали юридичний супровід кредиторам, брали участь у процесах банкрутства великих підприємств, таких як Алчевський металургійний комбінат, Дніпродзержинський завод «Цирконій», Дніпропетровський металургійний комбінат, ДВО «Оризон», Черкаський завод «Строммашина». Ця робота з великими кредиторами та великим реєстром кредиторів, де кожен захищає свої права і бореться за них, дала нам колосальний досвід.

Донедавна існувало київське підприємство «Алко», що випускало лікеро-горілчану продукцію. Я особисто був головою комітету кредиторів, коли вимоги кредиторів досягали мільйонів. Дуже цікаво, але на кожному етапі виникало стільки труднощів…іноді кожен тягнув ковдру на свій бік, думаючи про власні інтереси, не помічаючи інших кредиторів.

Чи з’явилося більше роботи і цій сфері за останні декілька місяців кризи?

Я не можу підтвердити таку тенденцію. Хоча все можливо, якщо простежити тенденцію по Україні.

Пане Можаєв, чи готова ваша фірма до відкриття нової практики?

Так, зараз ми ведемо переговори з колегою, що працює в Нью Йорку. Хочемо, аби він до нас приєднався у статусі партнера. Наші переговори перебувають на стадії погодження тих видів практики, які будуть цікаві обом сторонам. Це практика іноземних інвестицій, метою якої є залучення іноземних інвесторів на територію України. Відповідно, якщо вони будуть вкладати сюди гроші і ми надаватиме їм юридичний супровід, то від цього виграють усі.

АДВОКАТСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ

Яке ваше найбільше досягнення в професійній сфері?

Досвід. Цим все сказано.

До чого повинен прагнути адвокат?

Перш за все – до обґрунтованого та ефективного захисту свого клієнта.

Які зміни ви внесли б у статус адвоката в Україні?

Мінімум – забезпечити практичну реалізацію прав адвоката, передбачених чинним законодавством про адвокатуру. Максимум – підкоригувати повноваження адвоката з огляду на сьогодення та трішки – на перспективу.

Яких пріоритетів (цінностей) повинен дотримуватись адвокат у своїй діяльності?

Тут не треба „вигадувати велосипед”. Точніше і повніше, ніж у присязі адвоката, про це не скажеш: «Суворо додержуватися законодавства України, міжнародних актів про права і свободи людини, правил адвокатської етики, з високою громадянською відповідальністю виконувати покладені на адвоката обов'язки, бути завжди справедливим і принциповим, чесним і уважним до людей, суворо зберігати адвокатську таємницю, всюди і завжди берегти чистоту звання адвоката».

Яким чином, на вашу думку, можна підвищити загальний рівень професійної відповідальності адвоката в Україні

Шляхом підвищення свідомості та вимогливості клієнтів до адвоката, починаючи з обов’язкового складання договору про правову допомогу, зазначення в ньому предмету, строків, реальної вартості послуг, в тому числі відповідальності сторін, а після оплати послуг – отримання квитанції. Потім можна щось вимагати.

Чи варто підвищувати національні стандарти в галузі адвокатури до відповідних стандартів іноземних країн? Якщо так, то яких саме?

Варто, але дуже обережно та виважено. В кожній країні розвиток адвокатури відбувався власним шляхом з урахуванням багатьох чинників, починаючи від розвитку суспільних відносин, культури, територіального розташування, впливу сусідів, світової політики держави, розвинення тієї чи іншої системи права тощо і закінчуючи простою готовністю суспільства прийняти ти чи інші норми. Україна не є винятком. Маючи власний менталітет, традиції, звичаї ділового обороту та певний досвід розвитку юридичних послуг ми, українські правники, заслуговуємо на краще, ніж просте „передирання” іноземного досвіду. І моя позиція така: поставлене питання потребує дуже ретельного вивчення, а з окремих положень - й обговорення юридичної спільнотою. Необхідно зважити всі «за» та «проти» стосовно того чи іншого стандарту, і в тому числі в їхній сукупності, а потім продумати стратегію їхньої імплементації як на законодавчому рівні, так і у свідомість правників України, наприклад, шляхом переконання останніх у правильності обраного напрямку. До речі, було б цікавим сьогодні створити загальносвітову енциклопедію розвитку адвокатури з проведення порівняльного аналізу в розрізі історії та загальносвітових тенденцій розвитку суспільства.

Наскільки технології управління адвокатською конторою відрізняються від технологій управління ЮФ?

Юридично – фінансовою метою компаній та законодавчими перевагами і обмеженнями для адвокатський контор. Адвокатська діяльність не є підприємницькою, не націлена і не здійснюється для отримання прибутку, а покликана, згідно з Конституцією України, сприяти захисту прав, свобод і законних інтересів громадян. Щодо обмежень в діяльності адвокатських контор, вони детально прописані в Законі України «Про адвокатуру» та в Правилах адвокатської етики, тому не буду на них зосереджуватись. З іншого боку, діяльність юридичних фірм спрямована на отримання прибутку, практично не має обмежень, але і не має тих законодавчих прав, які надані адвокатським конторам.

Тобто в управлінні АК первинно закладено служіння суспільству, а в управлінні ЮФ – застосування законів бізнесу.

На мій погляд, не зважаючи на те, що ЮФ сьогодні менш захищена порівняно з АК, при однаковому підході до надання юридичних послуг ЮФ стратегічно має більше переваг. Наприклад, немає нічого поганого в отриманні прибутку чи надприбутку, оскільки це дозволяє не тільки розвиватися фірми, а й швидко й адекватно реагувати на зміни в суспільстві, використовувати отриманий прибуток на соціальні програми, реалізовувати проекти, тобто грати на випередження.

БРЕНД

Яку роль відіграє бренд у юридичному бізнесі?

Якщо відповісти просто, то – розпізнавальну, допоміжну роль. Бренд – це картинка, яка асоціюється з компанією та послугами, що нею надаються. Якщо замислитись і підійти до бренда ґрунтовно, вкласти в нього не тільки зовнішню (іміджеву) привабливість, а й інформаційну складову, то, переконаний, що бренд справляє більший вплив на клієнта при прийняття ним рішення про звернення до тієї чи іншої юридичної фірми.

При цьому, я вважаю, що неможна розглядати бренд окремо від юридичної фірми, навіть якщо він легко запам’ятовується та візуально доволі привабливий. Інформаційна та іміджева потужність бренда має бути нерозривно пов’язана з політикою фірми. І головне, жоден бренд не може замінити якість надання послуг, і навпаки, якість послуг не залежать від бренда.

Як Ви можете охарактеризувати бренд Вашої юридичної компанії?

Наш бренд складається з традиційної для юридичного світу назви, а також логотипу, який відображає внутрішні переконання (принципи, підходи, символи) партнерів фірми до надання юридичних послуг. Зокрема, це графічна композиція у вигляді групи із чотирьох стилізованих фігур людей, двоє з яких стоять обличчям один до одного (юрист і клієнт) та потискають руки один одному (знак дипломатії, скріплення домовленості), а двоє інших – розташовані зліва та справа, нижче від перших двох, це фактично, символи команд клієнтів і юристів, де одні потребують послуг, інші – здатні їх надати. Крім того, лого показує субординацію та принцип розвитку.

Які перспективи до розвитку вашого бренда?

Наш бренд цілковито нас задовольняє і на сьогодні проходить державну реєстрації в Департаменті інтелектуальної власності.